lördag 29 september 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Efter att ha läst Småungar och medier 2010, Fakta om små barns användning och upplevelser av medier, har det väckts en massa tankar hos mig. Det som framför allt slog mig var hur mycket jag tror att denna statistik skulle vara förändrad om det gjordes en ny undersökning i dag! Den stora punkten som jag tror skulle ha förändrats är den om spel och surfning och detta beroende på att surfplattorna kommit. Men jag vet egentligen inte hur många familjer det är som har sådana hemma, det kanske bara är här i Mölndal som det känns som om att alla har en! Detta är i alla fall en skillnad som jag ser hemma hos mig. Jag har ett barn i varje målgrupp. Innan iPaden introducerades här hemma för snart ett år sedan så spelade min äldsta ibland på datorn (och då självklart på Bolibompa) men Youtube var något som kom med iPaden och framför allt det dagliga användandet. Min minsta har i stort sätt aldrig spelat dator, men är en fena på iPaden och använder även hon den nästan dagligen.

Hur påverkas barnen av denna utveckling på förskolan? Barnen på min förskola använde sig sällan av datorn att spela eller surfa på (arbetade i och för sig med 1-3 åringar tidigare) men nu senaste året används iPaden en hel del. Dels får barnen ibland spela på den, men oftast används den ihop med en pedagog till att dokumentera eller utforska. När iPaden introducerades i januari var det få som visste hur den fungerade, men jag tycker mig se en utveckling under året där dels fler har skaffat egna hemma och att fler föräldrar använder sig utav smartphones. Jag tror inte att barnen påverkas negativ av denna utveckling utan dagens barn kommer att ta sig igenom skolan och skaffa sig kunskap på ett helt annat sätt än vad barn tidigare gjort. Vad jag själv kan känna är att man ”aldrig går ovetande” längre, är det något man undrar över googlar man på det i sin telefon eller på paddan och får svar. Det kan kanske finnas en risk i att man aldrig behöver anstränga sig för att hitta lösningar, men barnens hjärnor får väl träning på andra sätt.

Källa: Småungar och medier 2010, Fakta om små barns användning och upplevelser av  medier, Mediarådet 2010

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar