Jag har efter sommaren flyttat med ”mina” barn upp
till en äldreavdelning och jag märker en stor skillnad när det gäller att föra
samtal med äldre barn. Vi arbetar med projekt där det är barnen som är den
drivande kraften vart vi ska hamna. Jag använder ofta iPaden till att filma för
att i efterhand kunna höra vad som egentligen sas, ska jag sitta och anteckna
missar jag lätt hälften. Det är också kul att låta barnen visa för varandra vad
som diskuterats. Jag använder sedan bilder ur filmerna och lägger in i en
PowerPoint tillsammans med barnens kommentarer och mina tankar. ”I ett
utforskande arbetssätt blir den pedagogiska dokumentationen oumbärlig som en
agent eller en kraft. Dokumentationen synliggör de frågor och de problem som
barnen är intresserade av och den kunskap som uppstår i olika
situationer.” (Skolverket 2012)
Jag kan se att iPaden underlättar mitt arbete
många sätt jämfört med en digitalkamera. Det är lättare att se på bilder och
filmer direkt utan att först behöva lägga över på dato och man kan även använda
den som en uppslagsbok (googla) om det är något jag och barnen funderar över.
Filmprojektet tycker jag var
roligt när jag väl kommit på vad filmen skulle handla om. Jag var lite skeptisk
till att redigera filmen i iMovie, men det var faktiskt inte särskilt svårt.
Jag har börjat lägga in små snuttar från våra projektsamlingar nu i iMovie och
kanske kommer det att till slut bli en film… Jag har även planer på att börja
låta barnen spela in egna trailers, tror att det skulle funka jättebra,
eftersom man får så mycket hjälp hur man bygger upp det.
Jag blev ju inte så
övertygad av portfolioboken, tyckte att det kändes lite förlegat, vi ska nu ska
avveckla våra pärmar och börja använda oss av Unikum istället till våra
utvecklingssamtal. Jag hoppas att det ska fungera att föra över bilder och
filmer från paddan rakt in i Unikum för då känner jag att det verkligen kommer
att underlätta!
Sammanfattningsvis vill jag
säga att jag tycker att det varit en rolig och utvecklande utbildning som både
gett mig ny kunskap och ett nytt kontaktnät med likasinnande och jag tror att
iPaden har kommit för att stanna…
Är säcken full nu då?? Nä,
där finns nog plats för mer, kanske en fortsättnings kurs…?
Källa: Uppföljning,
utvärdering och utveckling i förskolan: Pedagogisk dokumentation, Skolverket
2012
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar