torsdag 27 februari 2014

Webbinarietankar

Vilka hinder/dilemman kan jag se med detta uppdrag?
Ett dilemma jag funderat över är hur det blir om personkemin mellan adepten och mig som mentor inte klaffar. Det är viktigt att adepten känner förtroende för mig, men jag måste också känna förtroende för adepten. Att känna att hen vill och bryr sig om sin chans till mentorsstöd. Sedan kan man vända på det också... det kan även vara ett dilemma att bli för personligt engagerad. Att jag inte klarar av att hålla mig professionell.
Men det största dilemmat jag kan tänkas råka ut för är väl ändå att träffa en adept där jag känner att den inte alls passar för förskolläraryrket. Det kan inte kännas kul att ha studerat 3,5år och sedan upplevas som olämplig i yrket.
Sedan är ju alltid tid ett dilemma. Kommer förskolecheferna avsätta tillräckligt med tid så att arbetet känns meningsfullt?

Hur kan jag hjälpa adepten att pröva alla delar?
Det gäller att göra upp en tidsplan i början tillsammans med adept och förskolechef. Om man i tidsplanen väver in alla delar i kompetensprofilen tror jag att man får med det mesta. Att dokumentera det vi arbetar under årets gång synliggörs vilka delar vi provat.

Vilka erfarenheter/kunskaper kan jag bidra med?
Efter 14år i förskolläraryrket har jag självklart en hel del egna erfarenheter att dela med mig av. Men min största uppgift som mentor är inte att komma med konkreta tips och svar utan att finnas som en samtalspartner att bolla tankar och dilemman med. Jag tror att det är lika viktigt att ha kunskaper om olika samtalsformer som att ha förskollärarerfarenhet.

Vilka är mina förväntningar?
Framför allt är det att var en god mentor som adepten känner förtroende för. Men även att utvecklas i min egna yrkesroll. Jag tycker att bara genom att studerat kompetensprofilen för förskollärare ingående har jag fått upp ögonen för min yrkesroll. Jag förväntar mig även att få lära mig mer om olika perspektiv på mentorskapet och olika samtalsformer. Jag vill skapa mig en ”egen samtalsmodell” som passar mig utifrån de som kursen ger.

Hur kan jag se till att tid skapas?
Vet inte om detta är mitt ansvar egentligen. Kommunen borde ha riktlinjer om hur mycket tid adepterna ska få och sedan är det förskolechefens uppgift att se till att adepten frigörs från sitt arbete i barngrupp utan att det skapas missnöje i arbetslaget. Utöver de fysiska träffarna kan jag försöka avsätta tid till mail och telefonkontakt, men risken där är att det blir av min reflektionstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar