fredag 23 mars 2012

Vad har jag egentligen lärt mig?

Halvvägs in i kursen har det nu blivit dags att sammanfatta vad jag hittills lärt mig, det är inte helt lätt att sätta ord på detta. Vad är ny kunskap, vad kunde jag innan? Vad har jag lärt mig på kursen? Vad har jag lärt mig av nya kollegor?

iPads hade jag ingen erfarenhet av innan, men känner att jag lärt mig att hantera den. Jag använder den främst till att filma och fotografera och kan se många fördelar till att använda den istället för kameran. Den är lätt att ta med in på möten och kunna visa bilder och filmer utan att behöva lägga över på datorn. Vi låter inte barnen använda iPaden särskilt ofta, utan den har blivit ett arbetsredskap för oss pedagoger.
Padcasten vi fick i uppgift var rolig att göra och ett bra sätt att lära sig Garagebands alla funktioner. Det är nog tyvärr inget jag kommer att använda mig av i arbetet, utan jag känner att när det handlar om att visa små barn deras lärande så vill jag ha med bilder också inte bara ljud.

Frågan Vad är pedagogisk dokumentation? har jag inte riktigt hittat svar på ännu. Jag har längevarit medveten om att det inte bara är att sätta upp foton med kommentarer. Ett tag tänkte jag att det var just kommentarerna till fotona som skulle vara pedagogiska. Nu har jag  fastnat lite i att den pedagogiska dokumentationen är själva reflektionstillfället. Det är ju det tillfället som gör dokumentationen pedagogisk, när jag och mina kollegor sitter tillsamman och går genom det vi arbetar med. Resultatet är ju inte det viktigaste!

Den här terminen har vi kommit igång ordentligt med ett projekt om ljus. Jag känner att barnen verkligen har fångats av ämnet och att det är de som driver det framåt. Vi har varit bra på att dokumentera med foto och film. Hillevi Lenz Taguchi skriver: ”Genom att den vuxne alltid utgår från dokumentationen av barnens arbete och tankar för att föra temat framåt, ges barnen makt över sitt eget lärande.” (sid. 53) Jag känner att jag börjar förstå det här nu. Jag kan med hjälp av dokumentationen se vad det är barnen fastnat för och jag låter barnen berätta för sina kompisar om vad de upptäckt istället för att jag gör det. Vi har börjat med stormöten där vi återknyter till vad vi gjorde förra gången och där barnen själva berättar vad de upplevt och lärt sig.

Vi samlar all dokumentation i en powerpoint och det tycker jag funkar jättebra. Det är lätt att hitta och man kan följa hur projektet fortlöper. En del skriver vi ut och sätter upp, men en hel del är bara till för oss pedagoger, våra tankar och funderingar om vad som händer och hur vi ska gå vidare. ”Observationer och dokumentationer syftar till att öka kunskapen om hur barn och lärare söker och konstruerar kunskap” (Wehner-Godée, sid. 11) En av de roligaste sakerna med detta ljusprojekt är att jag har lärt mig så mycket också. Tillsammans med barnen har vi kommit fram till t.ex. hur solkatter bildas och varför de ibland har olika färg. Jag känner att jag blivit en medforskande pedagog!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar